MIASTO U TWOICH STÓP

Systemy ITS powstawały w sposób ewolucyjny z pierwszych rozwiązań zapewniających płynność ruchu na skrzyżowaniach. Już w latach 60. zeszłego stulecia pracowano nad nimi w USA, Japonii, Niemczech i Wielkiej Brytanii. W Polsce systemy zaczęto wprowadzać dopiero kilkanaście lat temu.

ITS To anglojęzyczny akronim oznaczający Inteligentny System Transportowy. W Polsce działa on już w kilkunastu miastach. Zaczęło się kilkadziesiąt lat temu od sygnalizacji świetlnych dynamicznie reagujących na natężenie ruchu. Ale dziś ITS to znacznie więcej – dostarcza informacji, w celu zoptymalizowania ruchu drogowego. Chodzi tu zarówno o transport indywidualny, jak i publiczny. Przy tym wbrew obiegowym opiniom priorytetem wcale nie jest wyłącznie płynność przejazdu, ale też maksymalne zmniejszenie negatywnych aspektów ruchu drogowego m.in.: zanieczyszczenia środowiska czy hałasu, itp.

Znajdę ci czas i miejsce
Dzięki połączeniu z ITS specjalnej aplikacji w komórce, kierowca może dziś sprawnie znaleźć dostępne miejsca parkingowe. Nawigacja poprowadzi samochód nie tylko pod określony adres, ale także tam, gdzie znajdzie wolne miejsce do zaparkowania. Stanowi to znaczne ułatwienie, a przy okazji spore ograniczenie kosztów. Z badań wynika, że aż 30 proc. ruchu w miastach generują pojazdy szukające kawałka powierzchni parkingowej. System opiera się na informacjach uaktualnianych na bieżąco w czasie rzeczywistym. Podobnie jest w przypadku wyświetlaczy na przystankach tramwajowych i autobusowych, które pokazują pasażerom realny czas przyjazdu konkretnego pojazdu. W tym przypadku nie musimy opierać się na niepewnych rozkładach jazdy umieszczonych pod wiatą.

Nad wszystkim czuwa centrum monitorowania ruchu. Odgrywa ono funkcję serca systemu. Zatrudniony w nim personel pełni role operatorskie, czyli obserwuje ekrany i reaguje na zjawiska odbiegające od normy. System posiada też narzędzia do zarządzania, które umożliwiają w sposób zdalny zmianę ustawień wielu istotnych parametrów, miedzy innymi zarządzanie flotą transportową poprzez chociażby przydzielanie pojazdów na określone linie.

Powiedz mi, jaki jest twój cel
Budowa każdego ITS-u powinna rozpoczynać się od wyznaczenia przez włodarzy miast celów, które taki system ma osiągnąć. Mniejsze korki i „zielone fale” są więc zwykle pierwszymi postulatami. Później jednak pojawiają się kolejne – na szczęście ITS ma budowę modułową i wystarczy wtedy jego rozbudowa. Można więc promować publiczne środki transportu poprzez wdrożenie dynamicznej informacji pasażerskiej, zmniejszyć natężenie ruchu w centrum miasta, inwestując w inteligentne systemy parkingów. A dzięki instalacji systemów monitoringu wizyjnego CCTV możliwe jest zwiększenie bezpieczeństwa. Kamery coraz częściej wyposażane są w moduły umożliwiające odczyt tablic rejestracyjnych.
Możliwe jest też zintegrowanie z systemem ITS stacji meteorologicznej. Odpowiednie służby i kierowcy informowani są wówczas o zmianach warunków panujących na drogach, co umożliwia im stosowną reakcję i zwiększa bezpieczeństwo.

Tekst: Krzysztof Maciejewski

Więcej:
https://t4bmagazine.pl/magazyn-online/ – 1 nr  magazynu „T4B-Technology for Business”, str.37 (bezpłatne wydanie premierowe)

Realizacja T4B:
https://www.t4b.com.pl/realizacje/uzytecznosc-publiczna/inteligentny-system-transportu/

Do góry